STAGE 4: Dakarspeed spaart zijn turbo

Na zijn puike prestatie in de derde etappe zou Maurik van den Heuvel als tiende aan de vierde etappe beginnen. Maar dat feest werd enigszins verstoord door Kamaz. Als eliterijders zetten drie Russische equipes de joker in en zodoende werden zij voor de DakarSpeed-Scania in de startrij geschoven. “Nog vóór de start worden ingehaald door drie Kamazzen…. Beetje sneu,” vond Van den Heuvel.
 
Die liet dat echter niet op zich zitten en pakte één van de Russen, Karginov, terug op snelheid. “Die had ik heel rap al ingehaald. Dat moest even,” grinnikte Van den Heuvel voldaan. “Jammer genoeg kwam hij ons later weer voorbij, omdat ik het verstandiger vond om wat rustiger aan te doen. Op die hoogte (3500 meter) was ik een beetje bang voor de turbo. Ik wilde niks kapot hebben. Zeker vandaag niet.”
De vierde etappe, een lus van 419 kilometer door de Andes, was immers de eerste helft van de marathonetappe. De assistentie is al richting Bolivia en de Scania moest bij aankomst terug in Jujuy direct het parc fermé in. Daar mag niemand er aan komen tot de start van de vijfde etappe. Alle reden dus om enige voorzichtigheid te betrachten. Dat hield echter wel in dat Van den Heuvel niet opnieuw een top 10-klassering kon neerzetten. “Maar dat geeft niks,” vond hij. “Vijftiende is mooi zat. De Dakar draait niet alleen om snelheid, maar ook om uithoudingsvermogen en lief zijn voor het materiaal.”
In het tweede deel van de marathonetappe gaat het weer de hoogte in, richting de 4600 meter zelfs. “Vandaag heeft de auto zich goed gehouden op hoogte, dus morgen gaan we weer met beleid verder.”