Etappe 08: Salta/Uyuni – Calama
De zoutvlakte en doolhof van sporen:
SALTA/UYUNI – De trucks en motoren starten deze etappe 8 op een andere plek. De finishplek is wel dezelfde. Gaan de motoren over de op één na grootste zoutvlakte ter wereld, de trucks gaan door het Andesgebergte. In Calama kunnen de rijders hun verschillende ervaringen met elkaar uitwisselen, daar ze elkaar twee dagen niet hebben gezien.
Etappe 8 voor trucks en auto's: Salta – Calama
De auto's en trucks zullen vandaag aan de finish weer herenigt worden met de motoren. De vierwielers passeren de Andes die begint in het Chileense deel van de Dakar Rally. De etappe is zo ingericht dat de auto's door kunnen stomen zonder dat ze motoren hoeven in te halen. De klassementsproef is koren op de molen voor coureurs die gewend zijn op een snel parcours te racen. De coureurs wordt wel gevraagd zich bewust te zijn van hun positie in het klassement, zodat ze geen gevaarlijke inhaalmanoeuvres gaan uitvoeren.
Etappe 8 voor motoren en quads: Uyuni – Calama
De motoren en quads beginnen in Uyuni en beginnen de etappe met een prachtig vergezicht. In overweldigend wit is de Salar de Uyuni met meer dan 10.000 km2 de op een na grootste zoutvlakte ter wereld. De achtste etappe leidt de motoren om en door dit wonderlijke gebied heen. Over meer dan 400 kilometer passeren de motoren en quads ook verschillende eilandjes die dit gebied zo uitzonderlijk maken. Vanuit alle hoeken kunnen de rijders de Tunupavulkaan (5300 meter hoog) zien. De organisatie noemt deze etappe voor de rijders 'een fantastische dagdroom gevangen tussen hemel en aarde tegen een witte achtergrond'. Dat alleen als het weer het toestaat, uiteraard.Auto's/trucks: verbinding: 510 km, proef: 302 km
Motoren/quads: verbinding: 230 km, proef: 462 km
VERSLAG:
Vandaag de overgang naar een geheel andere wereld zo lijkt het. Het groene Argentinië wordt vandaag verlaten, het grijze Chili wordt binnengetrokken. Tenminste, het noorden van Chili is grijs. Veel zand, stenen, gruis, stof. Ruw. Het herbergt de Atacamas woestijn, de droogste woestijn ter wereld.
Een lange liaison bracht de teams al over de grens, waarna nog een flinke etappe gereden moest worden. Deze etappe eindigde direct in het bivak. En, een bivak zoals een Dakar bivak eigenlijk hoort te zijn. Midden in het zand. Windkracht 4. Iedereen draagt crossbrillen en monddoeken om zich tegen het stuivende zand te beschermen. De geserveerde gerechten zijn nog steeds heerlijk, het knarst alleen en beetje tussen de tanden. Dat is Dakar.
En ook vandaag is het weer een echte Dakardag voor de mannen van DakarSpeed. Wederom weten zij een prachtprestatie neer te zetten, met een 15de plaats! Dit brengt hun weer terug in de top 20, een notering om zeer trots op te zijn. En om met de woorden van navigator Andre te spreken: "Wat kan die vent ongelooflijk goed sturen"!
Maurik van den Heuvel staat 19e in het algemeen klassement.
Maar ook Aart en Ton en hun crew hebben weer een goede rit gereden. Met respectievelijk een 24e en 26e plaats, hebben ook zij weer laten zien dat ze in de Dakar thuis horen.
En niet alleen de rijders zelf hadden een prachtige dag, ook de gehele crew had een zeer mooie rit. De Andes moest overgestoken worden, met een passage op meer dan 4800 meter hoogte! Prachtige vergezichten, ongelooflijk ruwe natuur, zo ver het oog reikt.
Eenmaal op het Bivak direct na het eten; aan de slag. Hoewel de schades van de dag erg meevielen, waren het met name het wisselen van twee banden die de crew nog voor wat uitdagingen stelden. Het wisselen van een band op een velg blijft in de woestijn hoe dan ook een flinke klus…
Bij het schrijven van dit verslag wordt er nog hard gewerkt door iedereen om de wagens weer top in orde te krijgen voor één van de meest spectaculaire ritten van Le Dakar 2014, de 9e etappe met de 3.000 meter afdaling van de steile zandbergen en duinen, direct het bivak in van Iquique…