ETAPPE 2 DAKAR 2015 Villa Carlos Paz – San Juan

San Juan – Etappe 2 bracht DakarSpeed van Villa Carlos Paz naar San Juan. Een lange en zeer snelle etappe, veel  zand en gravelpaden. Voor coureur Maurik helemaal zijn ding, de topsnelheid van de truck werd dan ook regelmatig bereikt.

De bemanning van  de  truck kwam opnieuw weer direct in het goede ritme, de communicatie was goed en de snelheid zat er goed in. Na het eerste WP klokten de mannen dan ook een hele mooie 13e tijd. Maar daar bleef het niet bij,  na het inhalen van verschillende trucks waaronder een MAN klokte team Dakarspeed een 9e  tijd op WP 2.

‘Het ging super’, vertelt coureur Maurik van den Heuvel.  ‘Na een kwart van de proef hebben we zelfs een Kamaz aan de kant moeten centinellen, ongelooflijk!’

De tijdswaarneming laat dit dan ook duidelijk zien, een 6e tijd op WP 3 was niks meer dan verdiend.
Daarna sloeg echter het noodlot toe, de bemanning hoorde wederom een afbrekend geluid. Meteen werd er teruggedacht aan de eerste etappe, zou er dan weer wat zijn met het bandenaflaatsysteem? Dit bleek echter niet het geval te zijn,  geconstateerd werd dat het loopvlak van de band afliep.

De band werd direct verwisseld, er ging weinig tijd verloren.. Desondanks kwamen er wel veel trucks voorbij, waardoor het wedstrijdequipe van DakarSpeed in het stof kwam te zitten.

‘We zaten achter een 6×6, niet normaal hoeveel stof zo’n truck produceert’,  vertelt monteur Wilko van Oort. ‘Dit heeft ons dan ook erg veel tijd gekost’,  vult navigator Peter Kuijpers aan.
Het equipe zakte terug naar een 36e plaats. Later werd er nog plek goed gemaakt en finishte het team op een 35e plaats. Ondanks de lekke band en het tijdsverlies het team het erover eens dat het een super proef was, en dat het geweldig ging.

Hopelijk houden ze dit ritme vast in de derde etappe, die het Dakar spektakel vandaag naar Chilecito brengt.

DAKAR 2015 Etappe 2: Villa Carlos Paz – San Juan

VILLA CARLOS PAZ – Nog geen twee dagen onderweg en de deelnemers krijgen maandag meteen de langste klassementsproef te verwerken. Als je start in Brabant zou je in zuidelijke richting ergens halverwege Frankrijk uitkomen. En dan niet over keurig asfalt, maar door de woestenij van Argentinië. Het blijft Dakar.

Motors & Auto’s: verbinding 107 km/klassementsproef 518 km
Trucks: verbinding 315 km/klassementsproef 331 km

Meteen in de tweede etappe, krijgen de deelnemers de langste klassementsproef van de hele Dakar 2015 voor de kiezen. Voor de motoren en auto’s betekent dat 518 kilometer proef.

Het begin van de etappe kent een harde ondergrond, gevolgd door stoffige gedeelten, om af te sluiten met zand tot aan de finish. Deze eerste serieuze test zal een constante focus vragen van de rijders.