DakarSpeed en TopTrucks bundelen de krachten
Boekel Er komen twee Scania torpedo’s aan de start van de Dakar 2017. De teams DakarSpeed, van Maurik van den Heuvel, en TopTrucks, van Vick Versteijnen, gaan daarvoor een nauwe samenwerking aan.
Vick Versteijnen en Maurik van den Heuvel hadden ieder op hun eigen manier al tijdens de afgelopen Dakar ideeën over volgend jaar. “Halverwege begon het te broeien,” zegt Van den Heuvel. “We wisten dat, als we verder wilden komen en serieus willen meedoen, we een tweede torpedo moesten inzetten, zodat we als team konden opereren.” Bij Versteijnen gebeurde ongeveer hetzelfde: “Met mijn huidige truck kom ik niet verder. Als ik meer wil, en dat wil ik, moest er dus iets gebeuren.
Buurten
Tijdens de Dakar ben ik al eens gaan buurten bij Maurik, maar ook bij EVM. Weer thuis is het verder gaan gisten en toen belde Maurik: ‘Kom eens praten’. Maurik heeft bewezen dat de torpedo de potentie heeft mee te doen in de top 10. De plannen en ambities van DakarSpeed sluiten perfect aan bij wat wij willen. Dus hebben we de knoop doorgehakt, want als je een nieuwe truck wilt bouwen, moet je daar vroeg mee beginnen.”
Top 10
Van den Heuvel kwam in januari voor het eerst met de Scania torpedo aan de start en de nieuwe truck doorstond het debuut goed. Hij eindigde op de twaalfde plaats. “We zijn slechts uit de top 10 gezakt door mankementen die we goed kunnen oplossen,” zegt Van den Heuvel. “Daar zijn we nu al mee bezig. De ervaringen die we hebben opgedaan, verwerken we in de nieuwe truck. Vick heeft daar ook ideeën over en die kunnen we goed gebruiken. We willen allebei voor een goede positie gaan en dan moet je denken aan de top 10.”
Versteijnen reed in zijn tweede Dakar lang voor een plaats in de top 20, maar in de tiende etappe in de duinen verloor hij veel tijd, waardoor hij uiteindelijk 24ste werd. “Maar we weten waar dat aan heeft gelegen en kunnen onze ervaringen dus ook inzetten in de ontwikkeling van de truck. Met gebundelde kennis komen we allebei verder,” meent Versteijnen. “Hoe dat er van de buitenkant uit gaat zien, gaan we nog nader bekijken: of we ieder met de eigen kleuren en onder eigen naam blijven rijden of dat we beide teams laten fuseren tot één geheel. De ontwikkeling en de bouw van de truck zijn voorlopig het belangrijkste.”
Gecombineerde magazijn- en slaapfunctie
Behalve een tweede torpedo gaan de teams ook een nieuwe servicetruck bouwen, die een gecombineerde magazijn- en slaapfunctie krijgt. “Voor twee trucks heb je extra onderdelen nodig,” verklaart Van den Heuvel. “Bovendien hebben we weer gemerkt hoe belangrijk een goede nachtrust is, als je echt wilt presteren. Als je met je tentje in de zeikende regen staat, of eruit drijft door de hitte, zit je niet uitgerust achter het stuur. De topteams hebben goede slaapvoorzieningen. Als je serieus wilt meedoen, moet je zulke faciliteiten ook.
Bron: Rallymaniacs, Natascha Kayser