Rustdag 10 januari 2016: Maurik schrikt zich rot!
Het middagdutje dat Maurik van den Heuvel zichzelf gunde op de rustdag in Salta werd ruw verstoord. De monteurs van DakarSpeed wisten niet hoe ze het hadden toen ze de turbo van de Scania preventief wilden vervangen. “Daar was niks preventiefs meer aan,” zegt Van den Heuvel. “Hele stukken waren weggesmolten. Ik schrok me rot. Het is een wonder dat die turbo heel is gebleven.”
Dat de snelheid en de hoogte van de afgelopen dagen een risico met zich meebrachten voor de turbo was iets wat Van den Heuvel zich goed had gerealiseerd. Hij nam regelmatig gas terug om het onderdeel te sparen. “Maar je wilt ook voorin blijven meedoen en nog net even die Kamaz pakken,” vertelt hij. “We zagen wel dat de turbo heet werd, maar dit had ik niet verwacht. Middenin de wedstrijd neem je soms bewust een risicootje. Godzijdank is het allemaal goed gegaan, want een kapotte turbo in de proef kost je minstens een uur. En het staat allemaal zo dicht bij elkaar. We staan nu achtste, maar het verschil met plaats 12 is amper vijf minuten. Eén foutje en je kukelt uit de top 10.”
De gesmolten turbo gaf Van den Heuvel behoorlijk de kriebels. Zeker met in het achterhoofd dat er een paar pittige dagen aankomen, waarin ongetwijfeld verschillen worden gemaakt. Zijn achtste plaats is allerminst zeker. “Er gaat zeker wat gebeuren in de top 10,” blikt hij vooruit. “Het zou me verbazen als er niet minstens een paar uit gaan. Het gaat echt zo hard, niet normaal. Dat er nog geen op de kop hebben gelegen in de eerste week vind ik al verbazend. Op een proefje van 300 kilometer pakken die mannen zo een kwartier op ons. Dat is echt veel.”
Aan de andere kant: de duinen en de rio’s die op het programma staan, liggen Van den Heuvel en zijn team wel. “We zullen zeker een tandje terug moeten om de turbo te ontzien. Als we in de top 10 willen blijven, moeten we de risico’s beperken. Maar de afgelopen jaren hebben we gezien dat we in de duinen goed meekunnen, dus we gaan er voor.”
Op deze rustdag kwam ook een aantal jongens van Kamaz even polshoogte nemen. Waarschijnlijk vragen ze zich af hoe het kan dat een privé team het zo goed doet?
En na overleg met onze partner Buybigtyres.com blijkt dat beiden geen risico willen nemen; we gaan voor de top 10, dus hebben we voor morgen 4 nieuwe banden gekregen. Top!