STAGE 8: Op eieren naar de finish…

Etappe 8 was een echte Torpedo-dag, maar Maurik van den Heuvel kon niet voluit profiteren van dat voordeel. Een scheurtje in de slang van de intercooler, waardoor de turbo te heet werd, maakte dat hij op eieren de laatste 130 kilometer van de 394 kilometer lange proef aflegde. “Ik heb elke 25 tot 30 kilometer even over het dashboard geaaid en ons Scaniaatje heeft ons netjes naar de finish gebracht,” vertelde Van den Heuvel opgelucht.
 
Een sissend geluid deed alle alarmbellen bij de DakarSpeed-crew rinkelen. Toen duidelijk was, dat de intercoolerslang was gescheurd, koos Van den Heuvel het zekere voor het onzekere en liet het gas los. “Dat heeft vijf tot acht minuten gekost, maar liever zo dan dat die slang eraf was geschoten. Dan hadden we daar een uur gestaan.”
Het was wel jammer, want Van den Heuvel ging als een speer. In het eerste deel van de proef tussen Salta en Belèn zat hij lang in het stof van een MAZ, maar die kon hij 50 kilometer in het tweede deel pakken. “In de duinen waren we fors sneller. Dat ging zo fijn met de Torpedo. Ook in de rio’s, waar het anders bonken en klappen was geweest, merk je het voordeel van achter de as zitten. Dat scheelt zo veel.”
Van den Heuvel stuurde zijn Scania in ruim vijf uur door de special, om met de twaalfde tijd te eindigen, 34.29 achter Gerard de Rooy, die het voordeel van zijn torpedo wel volledig wist te benutten. In de proef en ook in het klassement zag Van den Heuvel Pep Vila voorbij gaan. Dat betekent  dat Van den Heuvel nu elfde in het algemeen klassement staat, op minder dan een minuut van de top 10.