Nieuwsarchief - december 2017

Dat was kicken!
 
Dakarspeed ging gisteren erg goed van start, maar na 10 km. brak weer de bout van de stuurstang. Waarschijnlijk had de bout last van metaalmoeheid, want zo heel hard ging het eigenlijk niet…

Etappe 12 is echt wel ontzettend goed verlopen. Het team reed bijna de hele etappe steady op plaats 8.
Het ging goed, maar het was ook loodzwaar...

Maurik van den Heuvel: “Phoe phoe.. wat een proef was dat! Ik ben echt kapot!
Het ging allemaal super goed, alleen na 10 kilometer, door diepe rivieren, kregen we wéér vocht in de stekker. We hebben 12 minuten verloren om deze stekker weer droog te maken. Er had meer in gezeten, maar verder heb ik toch wat ‘op zeker’ gereden om zaterdag wel aan de finish te komen!”.
 
Gisteren was het team prima op tijd binnen, maar Maurik, Martijn en Wilko hadden alle drie niet in de gaten dat er toch wel flink wat onvoorziene schade aan de achterkant was. Ze schrokken dan ook echt hoe de truck eruit zag! Tijdens de verbinding begaf de constructie van de achterbak het… De truck zag eruit alsof ze over de kop waren gegaan.
Met hulp van het team ‘The Firemen’ (een Nederlands team van Richard de Groot bestaande uit brandweermannen), werd alles weer perfect gemaakt!
Firemen; bedankt voor jullie hulp en de support!
De truck staat nu weer als nieuw klaar voor de start van de één na laatste etappe!
 
Etappe 13 San Juan – Córdoba
Verbinding > 560 km  - Special > 369 km
 
Het is warm in de duinen rondom San Juan en vanmiddag kruipt het kwik met gemak boven de 35 graden. Het beruchte fesh fesh zand maakt van deze etappe weer een flinke uitdaging.
 
Maurik van den Heuvel staat met zijn team Dakarspeed op een mooie tiende plek in het algemeen klassement en start vanmiddag om 14:53 uur (CET) vanaf plaats 8.

Fiambalá / Chilecito / San Juan
Donderdag 18 januari 2018 - Stage 12
Liaison > 269 km - Special > 522 km

Start 12:42 CET vanaf plaats 10.

Belen – Fiambalá – Chilecito

Verbinding> 466 km - Special > 280 km
SUPER FIAMBALÁ
Als het weer bijzonder heet is, waardoor de stevigheid van het zand afneemt, is dit een van de moeilijkste plekken in Argentinië ... en mogelijk ook dé plek waar een team in goede vorm zal kunnen schitteren. Net als in 2016 bepalen de speciale etappetijden van de vorige dag de startvolgorde, met een mix van motoren, auto's en vrachtwagens ...

 

Etappe 10 Salta / Belén

Verbinding > 423 km - Special > 372 km

Maurik van den Heuvel en zijn team Dakarspeed zijn na de afgelaste etappe van gisteren, dubbel zo klaar voor Etappe 10! De truck loopt weer tip top en is helemaal klaar voor deze 10e etappe van de Dakar.
Gisteren is het team gearriveerd in het mooie Argentinië, waar het weer een stuk betere vooruitzichten heeft.
Het is nu nog vroeg in de ochtend en het is zonnig met 16 graden.
De temperatuur loopt vanmiddag op naar maximaal 27 graden aan het eind van de middag, met veel zon.
Over een kleine 2 uur zal het team verschijnen aan de start van Etappe 10.
De Dakar heeft vrijwel alles van deze regio al ontdekt... maar de duinen die de deelnemers tijdens het eerste deel van de dag op het uitgestrekte zandplateau moeten rijden, zijn geheel nieuw.
Onderweg kruisen ze het pad van de assistentievoertuigen op hun weg naar Belén ... en voor de eerste keer mogen ze ingrijpen tijdens de special stage.

Update:

Achteraf bleek Etappe 10 een ware horroretappe met jammer genoeg veel stukken aan onze truck. In eerste instantie was het team goed op weg en direct twee anderen ingehaald. Maar vrij snel was er een lucht-lekkage en daar was meteen een kwartier mee verloren... Op de neutralisatie moest er een band verwisseld worden en toen is Maurik wat meer 'op save' gaan rijden, want er was ook al een bladveer stuk.

Op maar 5 kilometer voor de finish, samen met Martin Macik, rijden we beide rechter wielen lek. In de diepe modder heeft het team een uur staan ploeteren om uiteindelijk door een trekje van de organisatie los te komen. We hebben één band gewisseld en 300 meter voor de finish klapte de andere band uiteen. De special stage was extreem zwaar door de vele stuiterpaden. Kortom: dit was echt een horroretappe!

ETAPPE 9 AFGELAST DOOR WEERSOMSTANDIGHEDEN 

Helaas heeft de ASO gisteren besloten om de etappe van vandaag, Tupiza-Salta, af te lassen vanwege de weersomstandigheden in Tupiza. In Tupiza zijn er kans op overstromingen en onweersbuien waardoor de organisatie het niet verantwoord vind om deze etappe te starten. De hele Dakar karavaan zal doorrijden naar Salta om morgen te kunnen starten aan etappe 10.

Etappe 7: La Paz - Uyuni.

Verbinding > 301 km - Special > 368 km

Het is koud in Bolivia. Op dit moment is het in de vroege ochtend 7 graden, niet heel veel warmer dan hier bij ons in Nederland, er wordt wat regen verwacht en in de middag is het een graad of 12.

Na de welverdiende rustdag van vrijdag, krijgt team Dakarspeed vandaag het eerste gedeelte van de marathonetappe voor hun kiezen.
De route gaat van La Paz naar Uyuni en het duinenlandschap zal langzaam veranderen in een heuvelachtige zandvlakte.

Vandaag staat dus het eerste deel van de marathonetappe op het programma, wat inhoudt dat de teams het ’s avonds in het bivak van Uyuni zonder de assistentie van hun monteurs zullen moeten doen en zelf dus hun trucks zullen moeten prepareren voor de achtste etappe op zondag.
Het team is er weer helemaal klaar voor en start om 18:48 (CET) vanaf plaats 10.

Vandaag is het rustdag in het bivak van La Paz.
Gister was een snelle proef met in het tweede gedeelte enorm grote waterplassen. Het team heeft super snel gereden zonder grote risico’s te hoeven nemen.
De Scania trekt ook op deze hoogtes (bijna 5.000 meter) als een tierelier.
"De laatste 40 km. werd het donker en moest er wat van het gas af. Ongelofelijk ook hoe hard de concurrentie gaat, het tempo in deze Dakar editie ligt echt enorm hoog!", aldus Maurik van den Heuvel.

EEN VERSNELLING HOGER IN ETAPPE 6

Vanmiddag om 16:33 (CET) start team Dakarspeed vanaf een 16e plaats.

Etappe 6: Arequipa – La Paz
Verbinding > 445 km - Special > 313 km

Pagina's